سؤال - آیا میزان محبت انسان به فرد فرد چهارده معصوم باید برابر باشد ؟
سؤال - آیا میزان محبت انسان به فرد فرد چهارده معصوم باید برابر باشد ؟ به چه دلیل ؟ در حالی که فعالیت و دلسوزی مثلا حضرت علی (ع) با علی النقی (ع) چنانکه تاریخ شهادت میدهد برابر و یکسان نیست و این چطور ممکن است .
جواب - آنچه از فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام استفاده میشود این است که همه آن بزرگواران نور واحد هستند و فرمودهاند اولنا محمد و اوسطنا محمد و آخرنا محمد و اگر اختلاف درجاتی بین آن بزرگواران است از حد ادراک ما بیرون است و در مقام ایشان ما محو و نابودیم و اگر مثلی برای این مطلب بخواهید ما مثل کاسه آبی هستیم که یک لیتر گنجایش دارد این کاسه اگر شعور داشته باشد بزرگترین حجمی را که میتواند ادراک و تصور کند یک لیتر است چون بیش از یک لیتر چیزی در آن نمی گنجد که آنرا ادراک کند و به هیچ تدبیری حجم دو لیتری را در حجم یک لیتری نمیشود جا داد واین امر محالی است.
خود کاسه
هم که در خارج فضای یک لیتری حجم خودش وجودی ندارد که چیزی را در ماورای وجود خودش
درک کند پس احساس حجم بیش از یک لیتر را مطلقا
نمیتواند بکند و نمیتواند قضاوت کند اقیانوس کبیر بزرگتر است یا اقیانوس اطلس و در
صفت آن دو هر چه بگوید معنی آن از یک لیتر تجاوز نمیکند و اگر بگوئید میتواند دایما خود را از آب آنها پر کند و
خالی کند و تعداد آن مرتبهها را بشمارد و بگوید هر یک از آن دو دریا چند لیتر آب
دارند جوابش این است که هر دفعه که خود را پر و خالی کند در
دفعه دوم دفعه اول را فراموش میکند و جائی ندارد که آن لیتر اول را نگاهدارد و این
لیتر دوم را بر آن بیافزاید و ظاهر این کلمات که مینویسم خیلی پیش پا افتاده
بنظرتان می آید ولی اگر بتوانید دقت کنید بسیار مطلب عمیقی است . باری نسبت کوچکی و حقارت ما نسبت به بزرگی و عظمت آن بزرگواران مثل همان کاسه و دریا است بلکه خیلی بیشتر و هر
معرفتی که نسبت به ایشان پیدا کرده باشیم از ظرفیت کاسه یک لیتری وجود خودمان
بیشتر نیست و ما کجا و تفاوت گذاردن بین دو دریا ، و محبتی که ما به آن بزرگواران
داریم از جهت نوری است از ایشان که در کاسه وجود ما افتاده و حداکثر دوستی که برای
ما ممکن هست از ظرفیت وجود ما بیشتر نیست و قابل مقایسه با عظمت آن دریاهای نور
نیست و برای ما همه آنها مساویند و بما تعلیم فرمودهاند که در زیارت ایشان
بخوانیم تولّیت آخرکم بما تولّیت به اولکم یعنی دوست داشتم آخری شما را به آنچه که دوست
داشتم به آن اولی شما را ، و بخوانیم ان ارواحکم و نورکم و طینتکم واحدة یعنی ارواح شما و نور شما و طینت شما یکی است ، و
به هر حال ما قادر بر تفاوت گذاردن بین آنها نیستیم .
و اینکه (درپایان سوال)گمان کردهاید فعالیت و دلسوزی آن بزرگواران مساوی
نبوده توهمی جاهلانه است و آن بزرگواران هر چه مصلحت امت را میدانستهاند همان طور
رفتار می فرمودند و چه بسا که خانهنشینی و لب فرو بستن در موقعی بهتر از جهاد
باشد و همان امیرالمؤمنین(ع) که آنطور در زمان حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله
جهاد می فرمودند و سعی در غلبه بر کفار داشتند بعد از وفات حضرت پیغمبر (ص) صلاح
امت را در خانهنشینی دیدند و بر همه آزارهای مردم صبر فرمودند بعد وقتی که مصلحت
در جنگ و جهاد بود دومرتبه جهاد فرمودند ، باز در زمان حضرت امام حسن علیه السلام
مصلحت امت در مصالحه با معاویه بود صلح فرمودند ، در زمان حضرت امام حسین علیه
السلام مصلحت
در عدم تمکین از یزید بود و می بایست کفر آن غاصبین بر همه روشن شود تن به شهادت
دادند و اگر حضرت امام حسن علیه السلام در زمان حضرت امام حسین علیه السلام بودند
عینا همان رفتار را می فرمودند و شهید می شدند و اگر حضرت امام حسین علیه السلام
در زمان معاویه و بجای حضرت امام حسن (ع) بودند با معاویه صلح میفرمودند ، و به هر
حال هر کدام هر چه فرمودهاند عین حکمت و مصلحت امت و از کمال دلسوزی برای مؤمنین
بوده و از این توهم نابجائی که کردهاید که بعض ایشان نعوذ بالله کوتاهی در اجرای
اوامر خداوند کرده باشند استغفار کنید و همه را بحد اکثر ممکنه دوست بدارید و فرقی
بین آنها نگذارید و از پیشگاه حضرت علی بن محمد النقی علیه السلام که نفهمیده این
جسارت را در باره ایشان کردید طلب عفو بکنید و چون از نادانی بوده ان شاء الله
بکرم خود عفو میفرمایند ، و برای آنکه اندکی از ثمرات بسیار حب آن بزرگوار را
بدانید فرمایش حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله را برای شما
روایت میکنم که فرمودند هر کس دوست بدارد که ملاقات کند خدای عزوجل را و با او
محاسبه آسانی بفرماید و او را به جنات عدن که عرض آنها بقدر آسمانها و زمین است و
برای پرهیزگاران آماده شده داخل کند پس دوست بدارد علی بن محمد الهادی (ع) را . و
امیدواریم که خداوند ما و شما را به برکت دوستی آن بزرگوار و اجداد کرام و اولاد
والامقامش از آتش جهنم نجات دهد و با اولیاء ایشان محشور فرماید آمین رب العالمین
.
- ۹۳/۰۶/۰۱